史料としての『新約聖書』
歴史書 | いつ書かれた | 最古の写本 | ギャップ | 写本数 |
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ヘロドトス (歴史の父) | 紀元前485年頃 ~ 紀元前420年 | 紀元後900年 | 1300年 | 8冊 | |
トゥキディデス『戦史』 | 紀元前460年頃~ 紀元前395年 | 紀元後900年 | 1300年 | 8冊 | |
タキトゥス『年代記』『同時代史』 | 紀元後100年 | 1100年 | 1000年 | 20冊 | |
『ガリア戦記』 | 紀元前58~50年 | 紀元後900年 | 950年 | 9-10冊 | |
ティトゥス・リウィウス『ローマ建国史』 | 紀元前59年~紀元後17年 | 紀元後900年 | 900年 | 20冊 | |
新約聖書 | 40~100年 | 130年(完全な写本350年) | 30~310年 | 希語5000冊以上+ 羅語1万冊+ その他9300冊 | |
古事記 | 紀元後712年 | 伊勢本1371-2年 | 650年 | 2冊 | |
日本書紀 | 紀元後720年 | 佐佐木本 9世紀写 | 100年 | 4冊 |
般若心経 | 紀元後1世紀 | 8世紀後半(法隆寺所蔵) | 700年 (仏陀入滅紀元前383年?) | 1冊 |
法華経 | 紀元前後 | 紀元後286年(漢訳) | 200年 | 数冊 |
For if one subscribes to the notion that the Gospels are essentially unhistorical, he is confronted with numerous insurmountable obstacles, not the least of which is an explanation for how this sudden micro-burst of the most extraordinary literary output the world has ever known occurred from some anonymous source –or, even more problematic, sources– containing the most uplifting and influential spiritual content ever written, in a brevity both beautiful and baffling, and in four editions, one of which is markedly distinct in its own right. In other words it truly would be a greater "miracle" for man/men to have produced the evangelium in a flash of "inspiration", than it to be, quite literally, true!
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